En rolig kvälls bestraffning!

Jo jag skulle ju ha fixat en liten påsk tårta/paj eller vad det nu skulle ha blivit nu till helgen, men då jag och min sambo hade ALLT för kul efter konserten igår kännde jag mig inte på top för att baka;) Jag har iaf levererat min Telletubbie idag och Linda verkade nöjd. Ist får det bli glass ikvll. Raspberry Cheesecake.



Tänkte även tipsa om vad du kan göra för gott med denna (eller någon annan glass)

Cheesecake-rulltårta:

 

4dl äggvita
5dl florsocker
50g mandelspån
½dl honung
½dl becel flytande
½dl socker
1 förpakning Carte D'or Raspberry Cheescake
200g frysta hallon
1dl socker

  • Vispa äggvitorna. Tillsätt 5 dl florsocker innan de blir alltför fasta.
  • Ta en långpanna och lägg bakplåtspapper i botten. Strö sedan en ½ dl socker i ett jämnt lager över pappret.
  • Rosta mandlarna med honungen och Becel flytande i ugnen i 180° i 10 min.
  • Häll ut de vispade ägg-
vitorna på bakplåtspappret och forma en ca 3 cm hög fyrkant. Grädda i ugnen i 180° cirka 20 minuter. Smeten kommer att svälla upp en del, men den 
sjunker ihop igen när du tar 
ut den ur ugnen.
  • Lägg på glassen när tårtbottnen har svalnat. Fördela glassen jämnt över hela bottnen, cirka 2 cm från kanten. Strö sedan på mandlarna och rulla ihop till en rulltårta.
  • Du kan välja att tina upp glassen 
något först, så att det är lättare att breda ut den. Lägg sedan in rulltårtan 
i frysen i ett par timmar.
  • Du kan också välja att lägga på 
glassen när den är riktigt kall och lägga den i lite större bitar på tårtbottnen. Det går snabbare, men rulltårtan blir då inte lika jämn.
  • Mixa hallonen med 1 dl socker 
i cirka 30 sekunder (bären ska helst vara frysta).
  • Servera rulltårtan med hallonen. 
Den kan antingen serveras hel eller 
i portionsbitar.
  •  



    MMMM Gott!!


    Kommentarer
    Katarina

    å guud så gott!! :) har just den där glassen i frysen! :P man kanske borde prova :)

    2010-04-07 08:25:09
    URL: http://katarinasegen.blogg.se/

    Designen är gjord gratis av: Designbloggar

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0
    Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!