Royal Icing Recept!

Denna använder jag mig jämt utav då jag skall täcka cookies, eller göra blomster dekorationer eller kristyr dekorationer på tårtor.

Ingredienser: ( jag använder mig utav cups men här har ni en converterare om ni inte har cups )
4lbs florsocker (1,81kg )
3/4cups meringue powder (~1,8dl )
1 1/3-1 1/2 cups varmt vatten (~3,16dl - 3,56dl )
2-4 tsk olj-fri extrakt eller essence
Blanda alla torra ingredienser (använd gärna hushållsassistent )
Blanda essensen i vattnet och tillsätt sakta vattnet i de torra ingredienserna medans du vispar. Till en början kommer det var aväldigt vattningt men fortsätt att mixa i medel hastighet tills det blir fluffigt och du kan se att hårda toppar bildas, ca 7-10min. MEN mix tiden är ca så håll ögonen på frostingen och sluta vispa så fort du set toppar bildas, över mixning och olja kommer försöta frostingen ( bra att veta )
Detta blir en stor sats och räcker till minst 9-10 dussins cookies. Och du kan med fördel förvara din frosting i kylen i 1mån täckt med en fuktig handduk!
Man behöver inte smaksätta frostingen men det blir helt enkelt bäst om man gör det om så bara med vanilj essence framför allt om du skall täcka hela kakor!
När frostingen är klar skall den vara så pass hård att den sitter kvar på skeden och du skall kunna köra ner en spatel eller rentutav vispen från din hushålls maskin och den skall stå upp.
Underbar syn:)
Om du vill färga din icing så gör det nu, tänkt säsongs mässigt, är det jul kankse du behöver mycket rött, grönt och vitt. Är det hallowen så är ju orange en given färg! Kristyren skall fortfarande hålla samma form.
Efter du färgat är det dax att tillsätta vatten så du får den konsistens du vill ha; piping, flood, 20 seconds.
ANvänd en blommspruta så kan du enkelt tillsätta rätt mängd vatten för att få den rätta kristyren.
Här har jag spritsat en tårta!
En tårta med kristyr rosor
Jag brukar passa på att göra ett helt GÄNG dropflowers i många färger och storlekar då jag ändå är i farten!
OCh så klart ett gäng cookies=)
För en mindre sats använd denna:
2 lbs {1bag} confectioner’s sugar (~907gram )
1/3 c. plus one tablespoon meringue powder (~0,8dl + 1tsk )
about 3/4c. water (~1,8dl )

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!