DajmTårta!

Detta receptet stal jag av en gammal barndomsvän vars mamma ofta bakade denna tårta vars smak fastnade i min gom=) Så testa denna och njut!!!

Ingredienser:
Maräng:
4 äggvitor
2 dl socker
3 dl rice Krispies

Vispa ägg och socker till maräng ( skall kunna vända upp och ned på bunken) Vänd ner rice krispies och spritsa utt önskad form x2 (funkar även att fylla en långpanna och sedan dela den på mitten så får du 2 bottnar)
Grädda i mitten av ungen i 125 grader i ca 80-90min

Kräm:
4 äggulor
1 dl grädde
1 msk vaniljsocker
1 msk mjöl
1 dl socker
100g smör

Blanda allt utom smöret i en kastrul och låt sjuda så krämen blir tjock (ej koka då ägggulorna och smöret kan skära sig) Ta bort kastrullen från värmen och rör i smöret då krämen blivit tjock.
Vispa grädde och blanda med krossad dajm och bre över hela tårtan.

NJUT!
Tårtan blir godare om den får stå och dra smörkrämen lite;)

Då marängen svalnat, bre krämen på ena botten och lägg sedan den andra på.

Kommentarer
Anna

Tack tack. Himla mysig blogg du också har. Här lär jag nog titta in fler gånger. Kram

2010-03-21 19:45:36
URL: http://annishanule.blogg.se/
Jeanette

Måste testa!! ääälskar dajm :) Mums!



Jeanette

Anna

Åh, vad mycket gott du bakar! Man kan aldrig få för mycket av det goda!

2010-03-21 21:24:09
URL: http://husprojektet.bloggplatsen.se

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!