Påskägg

Ibland har man inte tid,råd,ork lr möjlighet att baka massa avancerade grejer men vill ändå servera roligare saker än köp ballerina! Glöm då inte de enkla gamla klassikerna, här festade vi till chokladbollarna m påsk strössel och dinkelgryn och stevia ist för de vanliga!!

Detta är ingredienser för att baka chokladbollar. Receptet är för cirka 20 stycken chokladbollar beroende på storlek.

100 g rumsvarmt smör
1,5dl stevia socker Dan Sukker (lr 1 tsk ren stevia, öka då havregrynen)
1,5dl havregryn
1,5dl dinkel havregryn
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
3 msk kaffe (ska vara kallt)
Kokos,strössel lr annat att dekorera med.

Gör såhär:

Rör samman margarin och socker till en porös konsistens. Jag använde mig utav hushållsmaskinen, dels slås havregrynen sönder och du får "slätare" bollar men även för att jag HATAR att bli gladdig om händerna då man mosar smöret;D
Tillsätt övriga ingredienser och arbeta ihop till en deg.
Strö ut strösslet på en tallrik.
Forma degen till bollar och rulla dem i strösslet.


Perfekt att göra flera satser och kasta i frysen:)

Kan tillägga att steviasocker är en blandning av vanligt socker och stevia, sötar lika mycket som vanligt socker ( dock tar jag mindre då man använder över 1dl) men det väger mindre så det är 50%mindre kalorier. Har bakat en del med detta och tycker det smakar kanon! Om du nu vill ERSÄTTA sockret helt med stevia så skall du bara ha i ca 1tsk ren stevia, du får då ha i MER havregryn då smeten blir lösare då sockret oxå binder endel vätska!

 


Kommentarer
Emilie

Hej!

Jag heter Emilie och jag läste din blogg och jag tycker verkligen om dina recept! Jag jobbar för en sajt som heter Hittarecept.se och det vore väldigt roligt om du ville lägga till din blogg hos oss!

www.hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från matbloggare. Vi har redan över 3000 aktiva bloggar och om du väljer att lägga till din blogg hos oss kommer du att dra nytta av den trafik vi kommer att skicka till dig.

Lägg till din widget och hamna på matbloggstoppen!

För att lägga till din blogg klickar du på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Om du har några frågor, maila mig gärna på [email protected].

Med vänlig hälsning,
Emilie
Hittarecept.se

2014-12-11 10:55:43
URL: http://www.hittarecept.se

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!