Saft & gele!

JA nu är sommaren i högblomm ( lr? ) Jag har iaf plockat rabarber och rödavinbär och här kommer 2 revept där jag gjort saft och Gele!
Hemkokt rödvinbärsgelé
( gjort på Dansukker´s sultsocker, enkelt och går aldrig fel dock inte de ekonomiska sättet)

1 liter röda vinbär
1 dl vatten
1 dl gelésocker per dl avrunnen saft

Skölj bären och häll upp de rena bären i en kastrull och häll på vattnet. Koka sakta upp under lock och låt småkoka i 10 minuter. Rör under tiden med en visp så att bären saftar sig( jag glömde detta och det funka iaf ). Låt sedan rinna av genom en saftduk i 20 minuter. Mät upp hur mycket saft du fått och beräkna utifrån det mängden gelésocker. Använd 1 dl gelésocker till varje avrunnen dl saft. Häll över saft och gelésocker i en kastrull, rör om. Låt koka upp och koka i 30 sekunder. Häll genast upp gelén på väl rengjorda burkar.

Rabarber & Rödvinbärs saft

1kg Rabarber
6dl rödavinbär
1citron
3dl vatten
4,5dl socker

Rensa bären och hacka rabarberna, skölj dem noga. Lägg allt i en stor kastrull och slå på vattnet, låt koka i 15min RÖR EJ!
Häll allt i en saftsil och låt rinna av i minst 60min, häll sedan tillbaka i kastrullen och slå på sockret och pressa i citronen, låt koka upp.
Häll över i rena flaskor (ca 1,5l)

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!