Fyllda vaniljbullar!

Ingredienser:

Degen:
2dl gräddmjölk
25g jäst
75g smör
1 ägg
ca 8dl vetemjöl.

Värm mjölken till ca 37grader, lös upp jästen i lite av den.
Rör matfettet och rockret smidigt. Tillsätt ägget, den lösta jästen och resten av degspadet. Arbeta in mjölet till en smidig deg. Låt den jäsa under duk till dubbel storlek.

Kavla sedan ut degen till en stor fyrkant och ta seda ut cirkalr ca 9cm i diametern. Och klicka ut en valfri fyllning och nyp ihop dem. Placera dem på en plåt med skarven nedåt. Låt den jäsa länge. Grädda i 250 Grader i ca 10min.

Jag fyllde mina med vaniljcrem och Äppel & kanel kompot.

 

Dessa är fylla med äppel och var JÄTTE svåra att få ihop då fyllningen var så kletig så degen ville inte fästa!

 

 

Pensla dem med smör och doppa i strösocker eller pärlsocker

 

NJUT!


Kommentarer
Erika - Bakglädje

Sånna bullar har stått på min att-göra-lista ett bra tag. Nu blev jag ännu mer sugen på att baka sånna. Jag måste ha lite revanch på den, sist (för 10 år sedan) vägrade de att jäsa så jag vill gärna prova igen.

2010-09-30 16:30:28
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Linda - Cupcakefluffan

Vad gott det ser ut, var längesedan jag gjorde vaniljbullar sist

2010-09-30 21:55:21
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!