Plommonpaj!

Jag har aldrig ätit plommonpaj och hade ingen possetiv inställning till det, men då jag har SÅ mycket plommon i trädgården så var jag tvungen att testa och FY så gott det var med lite glass till, min sambo älskade den oxå och tog 2 bitar:O han som knappt äter paj:P
Hittade detta receptet hos Nadjaskitchen, dock måste den vara inne längre i ugnen då den var helt rinnig då jag tog ut den!!
 



Till en paj (4-6 portioner) behöver du:

Paj:

500 g plommon
2 äggvitor
1 nypa salt
2 dl riven kokos
1 dl socker
1/2 dl vetemjöl
100 g smält smör (mjölkfritt margarin går också bra)

Knäcktäcke:
1 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
1 dl ljus sirap
75 g smör (mjölkfritt margarin går också bra)

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa äggvitorna till hårt skum med en nypa salt, ställ sedan åt sidan. Rör ihop kokosflingorna, sockret, mjölet och det smälta smöret. Rör nu i äggvitorna. Bred ut smeten i botten på ugnssäker pajform. Förgrädda pajen i 10 minuter.

Kärna ur plommonen under tiden och dela dem i klyftor. Rör ihop ingredienserna till knäcktäcket. Ta ut pajformen ur ugnen och lägg på plommonen, gärn i ett vackert mönster. Smula över knäcksmeten. Grädda pajen klart i ytterligare 20 minuter. Servera pajen med en god vaniljglass.


Kommentarer
Simone

åh de ser så gott ut,mums

Svar: Var så god=)
Madde

2012-09-06 19:52:03
URL: http://smulansbakblogg.blogspot.se

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!