Recept Macrons

Macarons ca42st enkla om du spritsar.


170 g florsocker (knappt 3dl)
110 g siktat mandelmjöl
90 g äggvita (ca 3 st)
2 msk strösocker
Ev lite pastafärg
Ev några droppar essens/arom

Jag la till 1tsk kardemumma

Gör så här:
1.Väg upp florsockret. Blanda med mandelmjölet och sikta.
2.Vispa äggvitan fluffig i en ren och torr bunke. Tillsätt strösockret och fortsätt vispa tills äggvitan blivit till ett fast skum.
3.Vänd ner mandel- och florsockerblandningen i äggvitan (ev tillsammans med lite färg och arom). Blanda tills du har en jämn smet.
4.Spritsa direkt på bakpapperklädd plåt. Spritsa rundlar knappt stora som femkronor på bakplåtspappret. Låt kakorna vila på plåten i minst 45 min. Då torkar ytan och kakorna blir finare.
5.Sätt ugnen på 125 grader och grädda  i nedre delen av ugnen i ca 20 min. Kakornas överdel ska fortfarande vara ganska blek, men underdelen ska släppa från bakpappret om du provar att lyfta dem. Låt kakorna svalna och fyll sedan med valfri fyllning.

























Kommentarer
Carina Östlund

Ser så goda ut,men vad använder du för en sprits?

2012-02-29 11:00:54
Lutten

Carina: En rund tyll! Men jag hade ingen sist så då klippte jag bara ett lagom stort hål i en spritspåse!

2012-02-29 14:13:05
URL: http://madeleneklund.blogg.se/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!