Mormorsbullar!

Nu är första bakprojektet till baby showern klar, ligger i frysen och väntar på att bli tinade och dekorerade:D  Smakade bra iaf:) Här får ni receptet:

Ugn: 225 grader

Du behöver:

150 g Smör
1 dl Socker
1 tsk Salt
1 Ägg
5 dl Mjölk
14 dl Vetemjöl
50 g Jäst
2 tsk Kardemumma

Fyllning:
200 g Smör
400 g Mandelmassa

Låt oss göra bullar på mormors sätt:

1. Värm smör, mjölk och nystött kardemumma till 37 grader.

2. Smula ner jästen i en bunke och tillsätt socker och salt, rör runt till jästen löst sig

3. Tillsätt Vätskan i jästen och rör om, tillsätt ägg och mjöl.

4. Arbeta degen 10-15 min, låt sedan jäsa 40 min under bakduk.

5. Arbeta degen 5 min . Dela degen i två delar.

6. Kavla ut degarna ca 60*30 cm och bred ut 100g  av smöret,
på halva sidan och riv sedan över 200 g mandelmassa.

7. Vik degen ifrån dig och kavla till lite lätt med en kavel.

8. Skär med en bra kniv se bild:

9. Snurra till bullar och låt jäsa 40 min på bakplåtar under en bakduk.

10 .  Grädda i ugnen ca 8-10 min.

Låt svalna och blanda sedan florsocker och vatten till en god glasyr som du toppar bullarna med innan servering!

NJUT!


Kommentarer
Linda - Cupcakefluffan

Ser supergoda ut :-)

2011-05-19 21:51:38
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Sanna

TACK! Äntligen en beskrivning på hur man gör såna där snurrbullar. Jag har letat... :) Antar att man måste lära sig av sin mormor eller på nätet!

2011-12-22 20:59:07
URL: http://cillahunden.wordpress.com

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!