Tårt Recept!

Då jag bakar tycker jag att det är svårast att veta vilken mängd av ingredienserna man skall använda då man bakar en tårta i olika storlekar! Så här tänkte jag ge ett recpet till lite olika storlekar! En jätte saftig tårtbotten som smakar riktigt gott!

RUND 15/18CM/ KVADRATISK 12x12/15x15cm

Smör:   150g
Strösocker:   3 3/4dl
Vetemjöl2½dl
Bakpulver:   1½tsk
Ägg:   3st
Vaniljextrakt:   ½tsk
BakTid i ugnen:   50min


RUND 20cm/ KVADRATISK 18x18cm


Smör:   200g
Strösocker:   2½dl    BakTid i ugnen
Vetemjöl:   3 1/4dl
Bakpulver:   2tsk
Ägg:   4st
Vaniljextrakt:   3/4tsk
BakTid i ugnen:   50min


RUND 22cm/ KVADRATISK 20x20cm

Smör:   250 g
Strösocker:   3 dl
Vetemjöl:   4 1/4dl
Bakpulver:   2,5 tsk
Ägg:   5 st
Vaniljextrakt:   1 tsk
BakTid i ugnen:   60min


RUND 25cm/ KVADRATISK 22x22 cm

Smör:   350 g
Strösocker:   4 dl
Vetemjöl:   6 dl
Bakpulver:   3,5 tsk
Ägg:   7 st
Vaniljextrakt:   1 tsk
BakTid i ugnen:   1h & 15min


RUND 28cm/ KVADRATISK 25x25cm

Smör:   450g
Strösocker:   5½dl
Vetemjöl:   7½dl
Bakpulver:   4,5tsk
Ägg:   9st
Vaniljextrakt:   1½tsk
BakTid i ugnen:   1h & 30min


RUND 30cm/ KVADRATISK 28x28cm

Smör:   550g
Strösocker:   6½dl
Vetemjöl:   9dl
Bakpulver:   5tsk
Ägg:   11st
Vaniljextrakt:   2tsk
BakTid i ugnen:   1h & 30min


Sätt ugnen på 160grader. och smörj formen.
Rör smöret och sockret vitt och pösigt.
Tillsätt äggen ett och ett,och vispa en stund mellan varje.
Sikta ner mjölet och bakpulvret, rör väl. Tillsätt vaniljextraktet.
Häll smeten i formen och grädda kakan i ugnen, den är färdig då den släpper i kanterna.
Låt kaka vila i formen en stund innan du stjälper upp den.

Du kan smaksätta smeten, här är alternativen för en 20cm tårta. Anpassa sedan efter din storlek.

CITRUS-
riv skalet från 1½-2 citroner eller apelsin i smetan(men inte saften)
KAFFE-Tillsätt ½dl espresso-eller starkt pulver kaffe
BANAN- Tillsätt en mycket mogen mosad banan/ägg
MANDEL- Ersätt en fjärdedel av mjölet med samma mängd mald mandel och två droppar mandelessens.



Kommentarer
Linda

Vad bra att du la ut recept på olika storlekar på tårtbotten, detta skall jag genast skriva ut och spara, kanonbra

2010-08-08 19:24:43
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Erika - Bakglädje

Jag har försökt kommentera din fina bakugantårta, men inte lyckats. Så jag skriver här istället. Den blev jättefin. Vad roligt att killen som skulle få den tyckte om den.

2010-08-08 21:06:16
URL: http://bakgladje.blogspot.com
annelie

Men vilken superbra guide till anslag!

Jag gör som Linda - skriver ut och sparar. TACK!

2010-08-10 08:15:56
URL: http://imittkok.se

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!